Jak radzić sobie ze stresem

Jak radzić sobie ze stresem

Obecna sytuacja niewątpliwie odbija się na naszym samopoczuciu i nie u jednego z nas wywołuje stres. Nawet przed pandemią ponad 80 procent Polaków odczuwało napięcie nerwowe w pracy. Teraz, kiedy w wielu przypadkach sytuacja na szczeblu zawodowym nie jest pewna procent ten na pewno poszedł w górę. Do tego często dochodzą problemy rodzinne lub zdrowotne. Mimo trudnych czasów warto zastanowić się, jak radzić sobie ze stresem, by przetrwać. Wypróbuj kilka prostych sposobów.

Pierwszą propozycją jest przytulanie. Przymusowa izolacja i ograniczone kontakty z przyjaciółmi wpływają na nas źle – nie będziemy na ten temat dyskutować. Jednak jednocześnie możemy poprawić relacje z domownikami. Przytulanie jest sposobem na uspokojenie już wśród noworodków – dorośli również instynktownie szukają ukojenia w podobny sposób. Gdy obecna sytuacja Cię przytłacza, czujesz lęk i niepewność przytul kogoś bliskiego. Jeżeli mieszkasz sam możesz przytulić samego siebie. Obejmij się mocno i zaciśnij dłonie na ramionach. W ten sposób poczujesz się lepiej, Twój nastrój się poprawi, a nerwy zostaną ukojone, chociaż na pewien czas. Możesz także przytulić się do swojego czworonożnego pupila.

Stres przejawia się nie tylko jako odczucie wewnętrznego dyskomfortu, ale daje także fizyczne objawy. Jednym z nich są zimne dłonie i stopy! Gdy się boisz lub denerwujesz, organizm włącza tryb “walcz lub uciekaj”. Krew zostaje wtedy kierowana do dużych grup mięśni, a mniej ważne części ciała, właśnie takie jak dłonie i stopy zostają pozbawione odpowiedniego dopływu krwi i zaczynają marznąć. Jak radzić sobie ze stresem w tym przypadku? Nic prostszego – wystarczy je ogrzać, np. poprzez rozcieranie. W ten sposób oszukasz mózg i dasz mu sygnał, że wszystko jest w porządku.

Ćwiczenia także wpływają hamująco na odczuwanie stresu. Co więcej, wcale nie musisz odbyć maratonu by poczuć ich pozytywny wpływ. Wystarczy Ci 5 minut intensywnego wysiłku fizycznego, a napięcie zostanie rozładowane! Co zrobić w tak krótkim czasie? Wykonaj przysiady lub skacz na skakance, a kiedy nie masz takiej możliwości, bo np. jesteś w pracy wykorzystaj schody. Szybki marsz w górę i w dół przyniesie rewelacyjne efekty.

Pamiętaj o oddechu – w pokonywaniu stresu jest on niezwykle istotny. Czasami wystarczy 10 głębokich oddechów, skupiając się zwłaszcza na wydechu – powinien trwać on co najmniej dwa razy dłużej niż wdech. Dzięki temu pobudzisz układ nerwowy do spowolnienia rytmu serca, a to z kolei pomoże Ci się wyciszyć i uspokoić.

Wiesz już, jak radzić sobie ze stresem i szybko uwolnić się od negatywnego napięcia. Wykorzystaj tą wiedzę i zadbaj o wewnętrzny spokój, który jest teraz na wagę złota.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.