Atak paniki czy atak lęku? Jak je rozróżnić?

Atak paniki czy atak lęku? Jak je rozróżnić?

Ataki lęku i paniki nie są zabawne, ale identyfikacja ich objawów może pomóc zachować zdrowie psychiczne. Jak odróżnić atak lęku od ataku paniki?

Atak lęku

Dzień jak co dzień – czujesz się dobrze i nagle, bez wyraźnego powodu, Twoje serce zaczyna szybciej bić, masz problemy z oddychaniem, czujesz jednocześnie uderzenia ciepła i zimna. Zaczynasz odczuwać zawroty głowy i nudności. Już masz zamiar wezwać pomoc, gdy wszystkie te objawy zaczynają jeden po drugim znikać. Po upływie 30 minut wszystko wraca do normy. Pozostaje jedynie wyczerpanie i nadzieja, że taka sytuacja się więcej nie powtórzy.

Jeśli kiedykolwiek doświadczyłeś czegoś podobnego, najprawdopodobniej był to atak lęku. Nie jest to coś co może zostać zdiagnozowane przez lekarza. Atak lęku nie posiada nawet oficjalnej definicji. Jednak termin ten używany jest tak często, że jest on powszechnie rozumiany przez większość społeczeństwa.

Atak paniki

Zazwyczaj martwisz się codziennymi problemami, jak każdy. Jednak niekiedy zaczynają się one nawarstwiać, wszystkie wydają się równie pilne do rozwiązania, ale Ty czujesz że ogarnia Cię paraliż. Co jeśli nie uda Ci się tego wszystkiego ogarnąć? Twój oddech staje się płytki i masz problem z koncentracją. Gdy ktoś mówi Ci, że wszystko będzie dobrze i wszystko jakoś się ułoży, Ty możesz myśleć tylko o tym jak powstrzymać się od uderzenia tej osoby.

Sytuacja powyżej przedstawia atak paniki, który jest klinicznym terminem gwałtownego nagromadzenia się intensywnych objawów, głównie fizycznych, bez wyraźnego powodu.

Różnica pomiędzy atakiem paniki a atakiem lęku?

Atak paniki i atak lęku to dwa różne doświadczenia. Osobom cierpiącym na ataki paniki, uczucie lęku (większego lub mniejszego) towarzyszy niemal zawsze. Natomiast u osób cierpiących na ataki lęku, utrzymuje się on na niskim poziomie, nasila się tylko podczas samego ataku. Ponadto napady paniki zazwyczaj powodują cięższe objawy fizyczne.

Napady paniki i napady lęku mogą się na siebie nakładać. Niektórzy mogą doświadczać ich obu.

Jak radzić sobie z napadami?

Terapia pomagająca walczyć z napadami paniki lub lęku w duże mierze skupia się na prowadzeniu zdrowego trybu życia. Zapewnienie organizmowi odpowiedniej ilości snu, zdrowa dieta, regularne spożywanie posiłków jest tu podstawą. W terapii stosuje się także medytację oraz technikę poznawczo – behawioralną, która ma na celu niejako ponowne wyszkolenie mózgu i przeprogramowanie wewnętrznego systemu alarmowego tak, aby reagował adekwatnie do sytuacji. Jeśli ataki paniki lub lęku są na tak wysokim poziomie zaawansowania, że nie pomaga terapia, pacjentowi przepisywane są lekarstwa stosowane w walce z depresją.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.